Decoratie Award 2019

Winnaar Decoratie Award 2019

Zorg en aandacht voor milieu, leefomgeving én gezondheid. Dat is de onmiskenbare ingesteldheid van schilders- en afwerkingsbedrijf Art D’Eco uit Lendelede. Zaakvoerders Jonas Vantomme en Kevin Tinel leggen zich vol overgave toe op ecologische binnen- en buitenafwerking waarbij telkens gewerkt wordt met hoogwaardige producten op basis van natuurlijke en ‘nagroeibare’ grondstoffen. Waar mogelijk wordt steeds gekozen voor verven, oliën, pleisters en afwerkingsproducten met een zo hoog mogelijke natuurzuiverheid. Een ingesteldheid die op de recentste Decoratie Awards bovendien beloond werd met een award in de categorie buitenschilderwerken.

ORGANISCHE GROEI

Organisch, zo kan je de bestaansgrond van schilders- en afwerkingsbedrijf Art D’Eco het best beschrijven. Hoewel de focus wel degelijk op schilderwerken ligt, groeide het bedrijf de laatste jaren uit tot een – weliswaar afgebakende – totaalprojectuitvoerder waarbij beide zaakvoerders elke uitdaging met het nodige respect en steeds met kennis van zaken aangaan. Met een achtergrond in de kunst- en ambachtenwereld, was het voor allebei de heren echter een evidente keuze om initieel de kwast in de hand te nemen.

Jonas Vantomme: “Als beeldend kunstenaar van opleiding was het oprichten van Art D’Eco in 2003 een weloverwogen (financiële) keuze. Ik bouwde mijn kennis eerst op in onderaanneming en bouwde ondertussen stelselmatig een eigen klantenbestand uit. In 2008 kwam Kevin dan in de zaak.”

Kevin Tinel: “Jonas en ik kennen elkaar al van kleins af aan, dus leek die instap ons evident. Ook ik heb een kunstenaarsachtergrond en heb eerst mijn weg gezocht in de ambachten alvorens ik bij Art D’Eco terechtkwam. Ik had nog nooit een kwast vastgehad, maar herschoolde mij via avondonderwijs. En al doende leert men.”

HET IS VOOR ONS HEEL BELANGRIJK OM TE WETEN WAT ER IN DE VERF ZIT ALVORENS WE ERMEE AAN DE SLAG GAAN. ZEKER OMDAT HET ‘GROENWASSEN’ VANDAAG ALOMTEGENWOORDIG IS

Kevin Tinel, zaakvoerder Art d’Eco

De achtergrond van beide zaakvoerders bleek een echte meerwaarde in de verdere ontwikkeling van het bedrijf en geeft de zaak tot op de dag van vandaag een uniek karakter.

Jonas: “Art D’Eco valt niet in een hokje onder te brengen. In hoofdzaak is het een schildersbedrijf, maar dankzij onze achtergrond en onze leergierigheid, zijn we in staat om onze klanten zoveel meer aan te bieden. Doordat Kevin in de zaak is gekomen, kunnen we ons bijvoorbeeld ook toeleggen op meubelen op maat. Omdat we niet ‘eng’ denken, creëren we mogelijkheden voor onze zaak die op termijn dan weer een meerwaarde betekenen voor onze klanten.”

ECOLOGISCHE AANPAK

Art D’Eco streeft in zijn eigenzinnigheid ook naar duurzaamheid en heeft hier vooral invulling aan door te werken met zo veel mogelijk natuurlijke en dus ecologische producten zoals natuurverf, kalkpleister en leem.

Jonas: “De vraag is niet waarom wel, maar waarom niet met natuurverven en consorten werken. Er is een markt voor en in tegenstelling tot wat de meesten denken, zijn het gebruik en de toepassing van ecologische producten helemaal niet duurder dan bij de ‘conventionele’ tegenhangers het geval is. Wel is het zo dat werken met pakweg natuurverven een hele leerschool is. Je werkt immers met een product dat zich ‘natuurlijk’ gedraagt waardoor het respecteren van de producteigenschappen bij applicatie belangrijk wordt.”

“Er zijn vanzelfsprekend ook natuurverven die niet voldoen aan de verwachtingen, maar dit kom je enkel te weten door het product ook effectief te gaan gebruiken. De natuurverven die wij vandaag gebruiken, kunnen op onze volledige overtuiging rekenen en hebben hun degelijkheid meer dan eens bewezen.”

Kevin: “Het gaat ook niet alleen om duurzaamheid in de ‘natuurlijke’ zin van het woord, maar ook om de degelijkheid. Zo hebben we bijvoorbeeld lang moeten zoeken naar lakken die lang genoeg standhouden tegen uv-straling. We zijn hier dan ook wel pragmatisch in, desnoods keren we zelfs terug naar de reguliere producten en dit totdat we iets vinden dat aan de verwachtingen voldoet.”

DE VRAAG IS NIET WAAROM WEL, MAAR WAAROM NIET MET NATUURVERVEN EN CONSORTEN WERKEN

Jonas Vantomme, zaakvoerder Art d’Eco

Productkeuze

Wie voet zet in Art D’Eco’s karaktervolle atelier merkt op dat de voorkeur wordt weggedragen door merken met ervaring. Keim, Auro, Biofa en Ecotec hebben hun degelijkheid reeds bewezen in het ‘ecologisch’ segment en krijgen het volle vertrouwen van beide zaakvoerders.

Jonas: “De filosofie van dergelijke merken sluit heel nauw aan bij de onze. Dat konden we onlangs zelf gaan aanschouwen toen we de kans kregen om de fabriek van het Duitse Auro te bezoeken.”

“Let wel, het is niet omdat onze gedachtegangen nauw aansluiten, dat we meteen alle producten van het merk gebruiken. Ik durf gerust toegeven dat wij nogal kritisch en kieskeurig zijn wat betreft onze productkeuze.”

Kevin: “Eerder vermelde merken vertegenwoordigen eigenlijk de klassieke natuurverven, maar daarnaast gebruiken we soms ook bio-based verven. Wat inhoudt dat het bindmiddel in de verf van hernieuwbare grondstoffen is.”

“Het is voor ons heel belangrijk om te weten wat er in de verf zit alvorens we ermee aan de slag gaan. Omdat het ‘groenwassen’ vandaag alomtegenwoordig is, wil ik bijvoorbeeld ook weten hoeveel procent hernieuwbare grondstoffen er in de verf zitten.”

“Bovendien zijn we ook op zijn minst geprikkeld om nieuwe ecologische innovaties uit te proberen.”

Jonas: “We gaan samengevat altijd op zoek naar het meest zuivere product, maar omdat iedere ondergrond zijn specifieke verf vergt, moeten we soms ook compromissen sluiten.”

MONUMENTENZORG

De ecologische aanpak duwde Jonas en Kevin bijna automatisch in de richting van de monumentenzorg. Het gebruik van kalkpleister en dampopen verven lenen zich immers perfect voor het restaureren van gebouwen met een rijke geschiedenis.

Jonas: “We zijn dankzij onze ervaring en productkeuzes zeer goed op de hoogte van de noden van historische panden en bouwden door de jaren heen dan ook vertrouwen op bij Monumentenzorg. Omdat we een klein bedrijf zijn is het ook gemakkelijk om het overzicht te behouden en dus de kwaliteit te bewaken. Een kenmerk dat onlosmakelijk in verband staat met monumentenzorg.”

Kevin: “Ik sta er van mijn kant wel van versteld dat er bij monument gerelateerde opdrachten zo weinig aanbevelingen worden gedaan. Er wordt meestal een standaardbestek gegeven, maar weinig wordt ook effectief gecontroleerd. Akkoord, daar is een stuk vertrouwen mee gemoeid, maar een degelijk resultaat kan je enkel bereiken door soortgelijke opdrachten met respect voor de historische waarde van het pand, én met voldoende technische know-how uit te voeren.”

TWEEMANSZAAK

Ook het personeelsbestand bij Art D’Eco is organisch gegroeid. De specifieke manier van werken vereist immers volledige toewijding en overzicht. Iets wat volgens de zaakvoerders moeilijk kan worden gecombineerd met grote personeelsaantallen.

Jonas: “We werken bewust niet met personeel. Door met onderaannemers samen te werken, hebben we gemerkt dat we wel erg gesteld zijn op onze manier van werken. Die manier leent zich niet echt tot grote aantallen, omdat we simpelweg ook zoveel diverse opdrachten met elk hun specifieke vereisten doen. We kunnen niet iemand in dienst nemen die enkel het plak- of plamuurwerk voor zijn rekening neemt omdat we hier geen continue workflow in hebben. Ons werk is overigens zo verscheiden, dat we waarschijnlijk meer tijd zouden moeten investeren in het opleiden van werknemers. Iets dat ten koste zou gaan van onze inbreng en dat laatste is ondenkbaar voor ons.”

Kevin: “We hebben ook al gemerkt dat wanneer je je aandacht moet verdelen over verschillende ‘werven’, we onze voeling als het ware een beetje verliezen. Ontoelaatbaar wanneer je weet dat het bewaken van de kwaliteit het allerbelangrijkste is voor ons.”

TOEKOMSTPERSPECTIEF

Art D’Eco’s keuze voor het ecologische is er een die vandaag overal in de lift zit. De energieomslag die we hoe dan ook moeten maken, en de steeds prangendere milieuproblematiek vertalen zich steeds vaker in de keuze voor natuurlijke materialen.

Kevin: “We raken alles wat natuurlijk is eigenlijk een beetje kwijt, dus ontstaat er automatisch een drang naar het ‘natuurlijke’. Ook in het interieur komt die drang terug en uit het zich vooral in het gebruik van kalk en leem. Die laatste vervangt in zijn basisversie overigens het gipspleister en dat terwijl de fijne leem kan worden ingezet als (kleur)afwerking en het interieur een warme uitstraling geeft.”

Jonas: “Het werken met natuurmaterialen is gewoon bewuster omgaan met de relatie tot je omgeving en de keuzes die je maakt. Bij ons is dat ondertussen een gewoonte geworden, maar wel eentje die enorm in de smaak valt bij ons cliënteel. We hebben in ieder geval altijd een half jaar tot een jaar op voorhand werk. En hoewel we gerust zouden kunnen groeien om de stijgende vraag op te vangen, doen we dat bewust niet. Kwaliteit boven kwantiteit dus.”

Bron: Decoratie editie december 2020. Vakblad voor schilders, decorateurs en woonspeciaalzaken.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten